torstai 14. helmikuuta 2013

HYVÄN MAUN RAJOILLA


Kun ruokabloggaajalla hyytyi hymy.

Viimepäivinä mieltäni on kismittänyt, ja olen tavannut tekijänoikeuslakia.  Sattui nimittäin niin, että löysin erään kotimaisen leipomoalan suuryrityksen nettisivulta varsin tutunoloisia mainoskuvia.

Internet-aikakaudella toisen tekemän työn kunnioittaminen on vähentynyt. Tekstejä plagioidaan ja kuvia kopioidaan surutta. Omassa blogissani pääpiirteittäin kaikki kuvat ovat itse ottamiani. Muutamassa poikkeuksessa olen käyttänyt lehdistötiedotteesta nappaamaani, tai muuten käyttööni annettua, kuvaa. Näissä tapauksissa olen ilmoittanut kuvan yhteydessä valokuvaajan nimen.

Tekijänoikeuksista pidetään suhteellisen kovaa meteliä, mutta kaikille ei kuitenkaan tunnu olevan selvää, mitä netistä saa kopioida ja millaiseen käyttöön. Monen blogin perusteella myös esimerkiksi Googlea tai Pinterestia pidetään käypinä lähteitä, vaikkeivät ne sellaisia ole. Valokuvia koskevat tekijänoikeussäädökset ovat kuitenkin vielä varsin selkeitä ja helposti ymmärrettäviä. Mutta mitä sitten, jos ei kopioidakaan itse kohdetta, vaan sen sisältö? Pelkillä ideoillahan ei ole tekijänoikeussuojaa.

Oikeanpuoleinen kuva kaapattu Fazerin nettisivuilta. 
Tarkoitukseni ei ole mustamaalata paahtoleipiään mainostavaa yritystä, sillä ymmärrettävästi mainoskampanjan ulkoasu ja kuvat ovat syntyneet yrityksen käyttämän mainostoimiston innovatiivisen suunnittelun tuloksena. Olen ollut yritykseen yhteydessä, ja asiaa selvitellään. 

Kismityksestä huolimatta ihanaa ja herkullista ystävänpäivää kaikille!


EDIT: Tapaus on selvitetty Fazerin kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä.


56 kommenttia:

  1. Voihan nenä - olisin aika yllättynyt, jos kyseessä olisi vain saman idean ilmestyminen useamman luovan ihmisen päähän samaan aikaan. Selkeästi on saatu vaikutteita.

    Toinen asia sitten tietysti on, onko vaikutteet saatu tiedostamatta tai tiedostettuna. Paljon lukeva, kun ei aina muista missä on nähnyt. Siksi pitäisikin olla niin tarkkana :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ollakseen vahinko, on noissa kahdessa kuvassa vähän liian paljon täsmälleen samoja elementtejä. Olisivat nyt jättäneet sentään paperit rytistämättä. ;)

      Poista
  2. Törkeää.
    Näin muuten lähiaikoina tuon kivan ideasi käyttöä jossain muuallakin (Fazerin mainosta en ollut nähnyt). En vaan millään muista, oliko se jonkun blogissa vai lehdessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ideoita itsekin poimin sieltä sun täältä, mutta näissä kahdessa kuvassa on vähän turhan monta täsmälleen samaa elementtiä. :)

      Poista
    2. Minäkin mietin samaa, että näin samanlaisen kuvan jossain, mutta ei ollutt kyllä Fazerilla. Ei vaan myöskään muistu mieleen :)

      Poista
  3. Tosi ikävää! Kaikki netissä liikkuva tuntuu monen mielestä olevan yhteistä omaisuutta jota voi surutta käyttää...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, olisi kyllä varsin mielenkiintoista päästä näin jälkikäteen kärpäseksi kattoon seuraamaan kyseisen mainostoimiston ideapalaveria...

      Poista
  4. Nämä on kyllä ikäviä. Mutta huono kopiohan on aina huono kopio!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah! Musta toi Fasun mainos on kyllä varsin kiva! ;) Mutta joo, voihan sitä kopioimista pitää myös varsin imartelevana. Mutta hankala sitä on sillälailla ajatella, kun kyseessä on suuryhtiön kansallinen ja varsin iso kamppis, jossa liikkuvat suuret rahat.

      Poista
  5. joo, kyllä on noloa kun koko konsepti ja idea kopioidaan, multakin oli yksi vähän liian samanlainen resepti lainattu vähän liian samalla tyylillä jokin aika sitten...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Resepteillähän ei ole tekijänoikeussuojaa toisin kuin kuvilla. Monessa yhteydessä vanhatkin mediat ovat kertoneet ammentavansa "uusia" ideoita nimenomaan blogimaailmasta. Nämä ovat vähän hankalia juttuja, koska ainahan ideat syntyvät jostain ja sitten jalostuvat eteenpäin. Ruokablogien kesken mun mielestä ollaan kuitenkin varsin solidaarisia ja kerrotaan avoimesti, mistä resepti on napattu.

      Poista
  6. On tainnut Fazerin mainoskuvaajalla olla omat ideat aika vähissä. Eihän siinä mitään jos innostuu vaikka noista kivoista katkoviivoista, mutta sitten kun mukana on myös reikä paahtoleivässä, voipaperit ja kaikki, niin onhan tuo iham mautonta kopioimista.

    Toivottavasti Fazerilla ymmärtävät mokanneensa ja hyvittävät sinulle suosiolla sekä pyytävät anteeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanopa se, vähän liian monta samaa juttua toistuu kuvissa. Olisi mielenkiintoista kuulla mainostoimiston AD:n lausunto asiasta.

      Poista
  7. Tuohan ei osoita muuta kuin sitä, että SINÄ olet TODELLINEN innovatiivinen ammattilainen!!
    Jos suuryhtiö maksaa viestintätoimistolle blagioinnista, ei voi kuin ihmetellä ja surkutella tilannetta. Hoh hoijaa...

    Tsemppiä sulle taistelussa oikeuksiesi puolesta! Mutta kaiken keskellä toivottavasti käväisee mielessä sekin näkökulma, että parempaansa kopioivat ;)

    t. uusi lukijasi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihanasta kommentistasi! :)

      Poista
  8. Kuvissa on paljon samankaltaisuutta, mutta eivät ne ole samanlaisia. Tekijänoikeuksiasi olisi loukattu, jos sinun kuvaasi olisi käytetty. Kuva on kuitenkin eri, vaikka idea onkin samanlainen. Maailma on pullollaan kuvia, joten oletko varma, ettei kuvasi kaltaista ole julkiastu jossakin muualla jo ennen sinua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuvat eivät tosiaan ole täsmälleen samoja, ja sehän tästä tekeekin hankalan asian. :) Olisi helpompaa, jos kuvani olisikin suoraan kopioitu. Mutta omien tekijänoikeuslaista tekemieni maallikotulkintojeni mukaan asia ei kuitenkaan ole nytkään täysin mustavalkoinen sen suhteen, etteikö oikeuksiani olisi loukattu.

      Poista
  9. Yllä oleva anonyymi taitaa olla mainostoimiston AD? ;)

    Kuvissa on yksinkertaisesti liikaa samankaltaisuutta ollakseen vain sattuma. Jotenkin surkuhupaisaa on se, että näihin kopiointeihin syyllistyvät yhä enevissä määrin suuryritykset. Siksi nämä näpäytykset ovat paikallaan.

    Fazer sai nenilleen, mutta entä mainostoimisto, joka on mainoksen takana? Lähettäisikö vaikka kiitoksen visuaalisen idean keksijälle? Toihan se heille hyvän diilin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koen tilanteen aika epäreiluksi, ja senkin takia halusin tuoda asian julkiseksi myös blogini puolella. Facebookissahan asiasta käytiin jo keskustelua ennen kuin olin edes ottanut yhteyttä Fazeriin. Olisi kiva tietää, millaisen muhkean shekin mainostoimiston AD on tästä innovaatisesta ajatustyöstä itselleen ansainnut. ;)

      Poista
  10. Ideoita varmaan puolihuolimattomasti poimimme kaikki matkan varrelta, mutta tässä oli kyllä liikaa samoja elementtejä samassa kuvassa ollakseen sattumaa. Luulenpa, että juuri nyt mainostoimistoa kuumotetaan. Ei tuo missään tapauksessa ole asiakkaan etu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Kiepsautapa mielessäsi tuo minun kuvani kallelleen, niin asettelukin on täsmälleen sama. :)

      Poista
  11. Onpa harmillista! Toivottavasti tälle saadaan onnellinen loppu!

    VastaaPoista
  12. No jopas, kyllä on kummallisen paljon samankaltaisuuksia, vaikka sen ymmrränkin, että tosiaan tiedostamattomia vaikutteita sattuu ja tapahtuu. Periaatteessa olisikin mahdollista, etä joku on joskus nähnyt tuon alkuperäisen ideasi ja se on jäänyt jonnekin pääkoppaan, mutta ei ole sitten muistanut, mistä tuo ajatus on lähtenyt.

    Silti, nuo katkoviivanuolet teksteineen ovat jo niin yks yhteen, että puhdas vahinko epäilyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katkoviivanuolet, reikäpaahtoleipä, samanlainen leipien asettelu, rypistetyt ruskeat paperit...aikamoinen vahinko, jos niikseen! ;)

      Poista
  13. Ikävä kun tuollaista tapahtuu eikä edes kysytä lupaa.On kyllä selvää mistä ovat idean kopsanneet.Toivottavasti saat sieltä tyydyttävän vastauksen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asiaa tosiaan selvitellään. Kerron sitten, miten kävi.

      Poista
  14. Aika uskomatonta, copy nimittäin! Minäkin voisin hankkiutua mainosalalle toisenlaisella koulutuksella (sh), koska osaan kopioida, tulee mieleen yhtä sun toista toisten kauniista kuvista ja keksinnöistä. Hyvää ystävänpäivää! Ihana blogi! m-t

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih! Olisivat palkanneet mut mukaan suunnittelemaan, jos kerta mun tyyliä halusivat. Silloin kaikki olisivat voittaneet. :)

      Poista
  15. Onneks toi Fazerin on paskempi versio sun tekemästä. Nyt vaan somea käyttöön ja postauksesi jakoon.Se vaan saattaa käydä Fazerille hyvinkin eli saa näkyvyyttä. Kaksi puolta tässäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asiaa tosiaan selvitellään, eikä minun tarkoitukseni ole suinkaan mustamaalata ketään (vaikka muutaman valitun sanan voisin sanoa sille mainostoimiston AD:lle. Tosin ehkä se on jo "muutaman" sanasen saanut asiasta kuullakin...)

      Poista
  16. olen muuten huomannut että on parikin ruokablogia jotka kopioivat hyvin paljon sieltä sun täältä, ei siinä sinänsä mitään jos idean lähde mainitaan ja linkitetään mutta kun ei. ja näin ontaa sattumaa niin monen eri ruokablogin kanssa tuskin edes voi olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmillista toki, jos (alkuperäis)lähdettä ei mainita, mutta onhan ruokablogien nimenomaan se, että jaetaan hyväksi havaittuja reseptejä ja ohjeita.

      Poista
  17. Tämä on kyllä ihan uskomatonta! Tosiaan, kun kuvaa kääntää 90 astetta, jopa laudan suunta on sama. Kuvittelikohan ne että tuo kääntö on riittävä ero? Tsemppiä taisteluun.

    Taitaa vaan plagiointi olla sellaista, jota nykyään opitaan jo kouluissa ja yliopistoissa, huh sentään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä taitaa olla kyllä poikkeuksellisen räikeä tapaus, mikä tietty sinänsä helpottaa omaa asemaani.

      Poista
  18. Tämmöistä se on. Tosi tylsää - mutta ehkä se mainostoimisto haluaa palkata sut kun sulla on Ideoita ;) Tai fasu? ;) Firma pystyyn vaan! ;) Mitä tulee ideoiden lainailuun, niin kyllä meillä ainakin lainataan kaikkia ideoita vaikka mistä, mutta koitan olla kohtelias ja mainita idean lähteen aina kun sen muistan/tiedostan. Ja mitä tulee omiin ideoihin, niin hyvä mieli tulee aina kun joku on kertonut että idea on saatu meiltä. :) Eihän se mainitseminen pakollista ole, mutta niin pienellä saa tämmösen tavallisen mielen hyväksi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kuin jossain yllä olevassa kommentissa mainitsinkin, ideoiden jakaminenhan on blogimaailman yksi keskeisistä jutuista, ainakin omasta mielestäni, joten mun mielestä siitä, että joku postaa samanlaisen tai saman reseptin, ei todellakaan voi suuttua. Mutta tässä tapauksessa kun on kyseessä suuryritys ja kaupallinen kampanja, niin vähän eri asia...

      Poista
  19. Ikävä juttu, en ollut tuota mainosta nähnyt, mutta varmasti olisi kello kilahtanut, että missäs minä tämän jo näin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Kiitos Campa! Hei tätä edeltävän postauksen kommenttilootassa kaipailin mahtavien suomennoskykyjesi perään...

      Poista
  20. Juu, en kyllä yhtään ihmettele - kuvasihan ovat aivan mahtavia :D Aika selvä tekijänoikeuksien rikkominen mielestäni. Jos kyseinen yritys kieltäytyy korvaamasta mitään, voit ottaa yhteyttä Kuvasto ry:n ja pyytää heiltä lausuntoa asiasta. Taikka sitten Tekijänoikeusneuvoston lausuntoa.

    VastaaPoista
  21. Toisinaan voi olla vaikea tietää onko kyseessä kopiointi/plagiaatio vai ihan vaan, että on ottanut vaikutusta jonkun toisen työstä.

    Tässä ei kyllä ole minkään näköistä epäselvyyttä kummasta on kyse! Tuohan on lähes jokaista yksityiskohtaa myöten samanlainen. Todella ikävää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, luulen kyllä, että mainostoimiston AD on nukkunut yönsä aika huonosti sen jälkeen kuin tämä asia tuli julki.

      Poista
  22. Hei, blogissani on sinulle haaste - vastaa, jos siltä tuntuu :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Minna! Yritän keksiä sopivat paljastukset. ;)

      Poista
  23. Oho, melkoisen suora "lainaus". Tuota ei voi enää sanoa edes referoinniksi. Auts :( Vasta löysin blogisi! Ihanan selkeä ja raikas. Hyviä kuvia ja kivoja ohjeita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, kiitos! Täällähän ihan punastellaan! Tervetuloa uudemmankin kerran. :)

      Poista
  24. Ideoitahan saa ja kannattaa "varastaa" eli ottaa vaikutteita, jos muistaa varsinaisen työn toteuttaa tyylikkäästi ja omaperäisesti eikä vain kopioi laiskasti. Nolo moka mainostoimistolle, joka tämän Fasun mainoksen on toteuttanut.
    - Krista

    VastaaPoista
  25. Mulle tulee noista kuvista mieleen The Forest Feast ruokablogi.
    http://www.theforestfeast.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tämän otan kyllä kohteliaisuutena! Forest Feastissa on ihania kuvia! :)

      Poista
  26. Luitko eilisen torstai 28.2 hesarin ruoka-osion? Siellä taas käytettiin samaa ideaa:rypistetty voipaperi jonka päällä pizza.Pizzassa sydämmen muotoinen reikä keskellä. Otti pannuun kun näin kyseisen kuvan tietäen tämän tarinan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerroin tarinasi pöydässä istuville ihmisille ja ne hämmästeli kovin että niinkin iso firma kuin Fazer on että niille tapahtuu tälläinen moka.En kylläkään enään löytänyt kyseistä kuvaa myöhemmin Fazrin sivuilta,ovatkohan poistaneet sen kaikessa hiljaisuudessaan?

      Poista
  27. En usko plagiointiin. Hyviä ideoita riittää maailmassa useillakin ihmisillä. Etenkin mainosalalla, jossa työskentelee koulutettuja ammattilaisia.

    Ikävää tietenkin, että koet ideaasi loukatun.

    VastaaPoista
  28. Kiitos kaikille tapausta kommentoineille. Asia on nyt sovittu Fazerin kanssa, ja omalta osaltani käsitelty loppuun. Fazer suhtautui tapaukseen kaikinpuolin esimerkilliseti, vakavasti ja pahoittelevasti.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...