Kun ruokabloggaajalla hyytyi hymy.
Internet-aikakaudella
toisen tekemän työn kunnioittaminen on vähentynyt. Tekstejä plagioidaan ja
kuvia kopioidaan surutta. Omassa blogissani pääpiirteittäin kaikki kuvat ovat itse ottamiani. Muutamassa poikkeuksessa olen käyttänyt
lehdistötiedotteesta nappaamaani, tai muuten käyttööni annettua, kuvaa.
Näissä tapauksissa olen ilmoittanut kuvan yhteydessä valokuvaajan nimen.
Tekijänoikeuksista pidetään
suhteellisen kovaa meteliä, mutta kaikille ei kuitenkaan tunnu olevan selvää, mitä
netistä saa kopioida ja millaiseen käyttöön. Monen blogin perusteella myös
esimerkiksi Googlea tai Pinterestia pidetään käypinä lähteitä, vaikkeivät ne
sellaisia ole. Valokuvia koskevat
tekijänoikeussäädökset ovat kuitenkin vielä varsin selkeitä ja helposti
ymmärrettäviä. Mutta mitä sitten, jos ei kopioidakaan itse kohdetta, vaan sen
sisältö? Pelkillä ideoillahan ei ole tekijänoikeussuojaa.
Oikeanpuoleinen kuva kaapattu Fazerin nettisivuilta. |
Tarkoitukseni ei ole mustamaalata paahtoleipiään mainostavaa yritystä, sillä ymmärrettävästi mainoskampanjan ulkoasu ja kuvat ovat syntyneet yrityksen käyttämän mainostoimiston innovatiivisen suunnittelun tuloksena. Olen ollut yritykseen yhteydessä, ja asiaa selvitellään.
Kismityksestä huolimatta ihanaa ja herkullista ystävänpäivää kaikille!
EDIT: Tapaus on selvitetty Fazerin kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä.
EDIT: Tapaus on selvitetty Fazerin kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä.
Voihan nenä - olisin aika yllättynyt, jos kyseessä olisi vain saman idean ilmestyminen useamman luovan ihmisen päähän samaan aikaan. Selkeästi on saatu vaikutteita.
VastaaPoistaToinen asia sitten tietysti on, onko vaikutteet saatu tiedostamatta tai tiedostettuna. Paljon lukeva, kun ei aina muista missä on nähnyt. Siksi pitäisikin olla niin tarkkana :-)
Ollakseen vahinko, on noissa kahdessa kuvassa vähän liian paljon täsmälleen samoja elementtejä. Olisivat nyt jättäneet sentään paperit rytistämättä. ;)
PoistaTörkeää.
VastaaPoistaNäin muuten lähiaikoina tuon kivan ideasi käyttöä jossain muuallakin (Fazerin mainosta en ollut nähnyt). En vaan millään muista, oliko se jonkun blogissa vai lehdessä.
Ideoita itsekin poimin sieltä sun täältä, mutta näissä kahdessa kuvassa on vähän turhan monta täsmälleen samaa elementtiä. :)
PoistaMinäkin mietin samaa, että näin samanlaisen kuvan jossain, mutta ei ollutt kyllä Fazerilla. Ei vaan myöskään muistu mieleen :)
PoistaTosi ikävää! Kaikki netissä liikkuva tuntuu monen mielestä olevan yhteistä omaisuutta jota voi surutta käyttää...
VastaaPoistaNiinpä, olisi kyllä varsin mielenkiintoista päästä näin jälkikäteen kärpäseksi kattoon seuraamaan kyseisen mainostoimiston ideapalaveria...
PoistaNämä on kyllä ikäviä. Mutta huono kopiohan on aina huono kopio!
VastaaPoistaHah! Musta toi Fasun mainos on kyllä varsin kiva! ;) Mutta joo, voihan sitä kopioimista pitää myös varsin imartelevana. Mutta hankala sitä on sillälailla ajatella, kun kyseessä on suuryhtiön kansallinen ja varsin iso kamppis, jossa liikkuvat suuret rahat.
Poistajoo, kyllä on noloa kun koko konsepti ja idea kopioidaan, multakin oli yksi vähän liian samanlainen resepti lainattu vähän liian samalla tyylillä jokin aika sitten...
VastaaPoistaResepteillähän ei ole tekijänoikeussuojaa toisin kuin kuvilla. Monessa yhteydessä vanhatkin mediat ovat kertoneet ammentavansa "uusia" ideoita nimenomaan blogimaailmasta. Nämä ovat vähän hankalia juttuja, koska ainahan ideat syntyvät jostain ja sitten jalostuvat eteenpäin. Ruokablogien kesken mun mielestä ollaan kuitenkin varsin solidaarisia ja kerrotaan avoimesti, mistä resepti on napattu.
PoistaOn tainnut Fazerin mainoskuvaajalla olla omat ideat aika vähissä. Eihän siinä mitään jos innostuu vaikka noista kivoista katkoviivoista, mutta sitten kun mukana on myös reikä paahtoleivässä, voipaperit ja kaikki, niin onhan tuo iham mautonta kopioimista.
VastaaPoistaToivottavasti Fazerilla ymmärtävät mokanneensa ja hyvittävät sinulle suosiolla sekä pyytävät anteeksi.
Sanopa se, vähän liian monta samaa juttua toistuu kuvissa. Olisi mielenkiintoista kuulla mainostoimiston AD:n lausunto asiasta.
PoistaTuohan ei osoita muuta kuin sitä, että SINÄ olet TODELLINEN innovatiivinen ammattilainen!!
VastaaPoistaJos suuryhtiö maksaa viestintätoimistolle blagioinnista, ei voi kuin ihmetellä ja surkutella tilannetta. Hoh hoijaa...
Tsemppiä sulle taistelussa oikeuksiesi puolesta! Mutta kaiken keskellä toivottavasti käväisee mielessä sekin näkökulma, että parempaansa kopioivat ;)
t. uusi lukijasi
Voi kiitos ihanasta kommentistasi! :)
PoistaKuvissa on paljon samankaltaisuutta, mutta eivät ne ole samanlaisia. Tekijänoikeuksiasi olisi loukattu, jos sinun kuvaasi olisi käytetty. Kuva on kuitenkin eri, vaikka idea onkin samanlainen. Maailma on pullollaan kuvia, joten oletko varma, ettei kuvasi kaltaista ole julkiastu jossakin muualla jo ennen sinua?
VastaaPoistaKuvat eivät tosiaan ole täsmälleen samoja, ja sehän tästä tekeekin hankalan asian. :) Olisi helpompaa, jos kuvani olisikin suoraan kopioitu. Mutta omien tekijänoikeuslaista tekemieni maallikotulkintojeni mukaan asia ei kuitenkaan ole nytkään täysin mustavalkoinen sen suhteen, etteikö oikeuksiani olisi loukattu.
PoistaYllä oleva anonyymi taitaa olla mainostoimiston AD? ;)
VastaaPoistaKuvissa on yksinkertaisesti liikaa samankaltaisuutta ollakseen vain sattuma. Jotenkin surkuhupaisaa on se, että näihin kopiointeihin syyllistyvät yhä enevissä määrin suuryritykset. Siksi nämä näpäytykset ovat paikallaan.
Fazer sai nenilleen, mutta entä mainostoimisto, joka on mainoksen takana? Lähettäisikö vaikka kiitoksen visuaalisen idean keksijälle? Toihan se heille hyvän diilin...
Koen tilanteen aika epäreiluksi, ja senkin takia halusin tuoda asian julkiseksi myös blogini puolella. Facebookissahan asiasta käytiin jo keskustelua ennen kuin olin edes ottanut yhteyttä Fazeriin. Olisi kiva tietää, millaisen muhkean shekin mainostoimiston AD on tästä innovaatisesta ajatustyöstä itselleen ansainnut. ;)
PoistaIdeoita varmaan puolihuolimattomasti poimimme kaikki matkan varrelta, mutta tässä oli kyllä liikaa samoja elementtejä samassa kuvassa ollakseen sattumaa. Luulenpa, että juuri nyt mainostoimistoa kuumotetaan. Ei tuo missään tapauksessa ole asiakkaan etu.
VastaaPoistaNiinpä! Kiepsautapa mielessäsi tuo minun kuvani kallelleen, niin asettelukin on täsmälleen sama. :)
PoistaOnpa harmillista! Toivottavasti tälle saadaan onnellinen loppu!
VastaaPoistaJoo, sitä toivon minäkin! :)
PoistaNo jopas, kyllä on kummallisen paljon samankaltaisuuksia, vaikka sen ymmrränkin, että tosiaan tiedostamattomia vaikutteita sattuu ja tapahtuu. Periaatteessa olisikin mahdollista, etä joku on joskus nähnyt tuon alkuperäisen ideasi ja se on jäänyt jonnekin pääkoppaan, mutta ei ole sitten muistanut, mistä tuo ajatus on lähtenyt.
VastaaPoistaSilti, nuo katkoviivanuolet teksteineen ovat jo niin yks yhteen, että puhdas vahinko epäilyttää.
Katkoviivanuolet, reikäpaahtoleipä, samanlainen leipien asettelu, rypistetyt ruskeat paperit...aikamoinen vahinko, jos niikseen! ;)
PoistaIkävä kun tuollaista tapahtuu eikä edes kysytä lupaa.On kyllä selvää mistä ovat idean kopsanneet.Toivottavasti saat sieltä tyydyttävän vastauksen.
VastaaPoistaAsiaa tosiaan selvitellään. Kerron sitten, miten kävi.
PoistaAika uskomatonta, copy nimittäin! Minäkin voisin hankkiutua mainosalalle toisenlaisella koulutuksella (sh), koska osaan kopioida, tulee mieleen yhtä sun toista toisten kauniista kuvista ja keksinnöistä. Hyvää ystävänpäivää! Ihana blogi! m-t
VastaaPoistaHih! Olisivat palkanneet mut mukaan suunnittelemaan, jos kerta mun tyyliä halusivat. Silloin kaikki olisivat voittaneet. :)
PoistaOnneks toi Fazerin on paskempi versio sun tekemästä. Nyt vaan somea käyttöön ja postauksesi jakoon.Se vaan saattaa käydä Fazerille hyvinkin eli saa näkyvyyttä. Kaksi puolta tässäkin.
VastaaPoistaAsiaa tosiaan selvitellään, eikä minun tarkoitukseni ole suinkaan mustamaalata ketään (vaikka muutaman valitun sanan voisin sanoa sille mainostoimiston AD:lle. Tosin ehkä se on jo "muutaman" sanasen saanut asiasta kuullakin...)
Poistaolen muuten huomannut että on parikin ruokablogia jotka kopioivat hyvin paljon sieltä sun täältä, ei siinä sinänsä mitään jos idean lähde mainitaan ja linkitetään mutta kun ei. ja näin ontaa sattumaa niin monen eri ruokablogin kanssa tuskin edes voi olla.
VastaaPoistaHarmillista toki, jos (alkuperäis)lähdettä ei mainita, mutta onhan ruokablogien nimenomaan se, että jaetaan hyväksi havaittuja reseptejä ja ohjeita.
PoistaTämä on kyllä ihan uskomatonta! Tosiaan, kun kuvaa kääntää 90 astetta, jopa laudan suunta on sama. Kuvittelikohan ne että tuo kääntö on riittävä ero? Tsemppiä taisteluun.
VastaaPoistaTaitaa vaan plagiointi olla sellaista, jota nykyään opitaan jo kouluissa ja yliopistoissa, huh sentään.
Tämä taitaa olla kyllä poikkeuksellisen räikeä tapaus, mikä tietty sinänsä helpottaa omaa asemaani.
PoistaTämmöistä se on. Tosi tylsää - mutta ehkä se mainostoimisto haluaa palkata sut kun sulla on Ideoita ;) Tai fasu? ;) Firma pystyyn vaan! ;) Mitä tulee ideoiden lainailuun, niin kyllä meillä ainakin lainataan kaikkia ideoita vaikka mistä, mutta koitan olla kohtelias ja mainita idean lähteen aina kun sen muistan/tiedostan. Ja mitä tulee omiin ideoihin, niin hyvä mieli tulee aina kun joku on kertonut että idea on saatu meiltä. :) Eihän se mainitseminen pakollista ole, mutta niin pienellä saa tämmösen tavallisen mielen hyväksi:)
VastaaPoistaNiin kuin jossain yllä olevassa kommentissa mainitsinkin, ideoiden jakaminenhan on blogimaailman yksi keskeisistä jutuista, ainakin omasta mielestäni, joten mun mielestä siitä, että joku postaa samanlaisen tai saman reseptin, ei todellakaan voi suuttua. Mutta tässä tapauksessa kun on kyseessä suuryritys ja kaupallinen kampanja, niin vähän eri asia...
PoistaIkävä juttu, en ollut tuota mainosta nähnyt, mutta varmasti olisi kello kilahtanut, että missäs minä tämän jo näin.
VastaaPoista:) Kiitos Campa! Hei tätä edeltävän postauksen kommenttilootassa kaipailin mahtavien suomennoskykyjesi perään...
PoistaJuu, en kyllä yhtään ihmettele - kuvasihan ovat aivan mahtavia :D Aika selvä tekijänoikeuksien rikkominen mielestäni. Jos kyseinen yritys kieltäytyy korvaamasta mitään, voit ottaa yhteyttä Kuvasto ry:n ja pyytää heiltä lausuntoa asiasta. Taikka sitten Tekijänoikeusneuvoston lausuntoa.
VastaaPoistaKiitos Skniht Em viestistäsi!
PoistaToisinaan voi olla vaikea tietää onko kyseessä kopiointi/plagiaatio vai ihan vaan, että on ottanut vaikutusta jonkun toisen työstä.
VastaaPoistaTässä ei kyllä ole minkään näköistä epäselvyyttä kummasta on kyse! Tuohan on lähes jokaista yksityiskohtaa myöten samanlainen. Todella ikävää.
Niinpä, luulen kyllä, että mainostoimiston AD on nukkunut yönsä aika huonosti sen jälkeen kuin tämä asia tuli julki.
PoistaHei, blogissani on sinulle haaste - vastaa, jos siltä tuntuu :-)
VastaaPoistaKiitos Minna! Yritän keksiä sopivat paljastukset. ;)
PoistaOho, melkoisen suora "lainaus". Tuota ei voi enää sanoa edes referoinniksi. Auts :( Vasta löysin blogisi! Ihanan selkeä ja raikas. Hyviä kuvia ja kivoja ohjeita.
VastaaPoistaOih, kiitos! Täällähän ihan punastellaan! Tervetuloa uudemmankin kerran. :)
PoistaIdeoitahan saa ja kannattaa "varastaa" eli ottaa vaikutteita, jos muistaa varsinaisen työn toteuttaa tyylikkäästi ja omaperäisesti eikä vain kopioi laiskasti. Nolo moka mainostoimistolle, joka tämän Fasun mainoksen on toteuttanut.
VastaaPoista- Krista
Ehdottoman samaa mieltä!
PoistaMulle tulee noista kuvista mieleen The Forest Feast ruokablogi.
VastaaPoistahttp://www.theforestfeast.com/
No tämän otan kyllä kohteliaisuutena! Forest Feastissa on ihania kuvia! :)
PoistaLuitko eilisen torstai 28.2 hesarin ruoka-osion? Siellä taas käytettiin samaa ideaa:rypistetty voipaperi jonka päällä pizza.Pizzassa sydämmen muotoinen reikä keskellä. Otti pannuun kun näin kyseisen kuvan tietäen tämän tarinan.
VastaaPoistaKerroin tarinasi pöydässä istuville ihmisille ja ne hämmästeli kovin että niinkin iso firma kuin Fazer on että niille tapahtuu tälläinen moka.En kylläkään enään löytänyt kyseistä kuvaa myöhemmin Fazrin sivuilta,ovatkohan poistaneet sen kaikessa hiljaisuudessaan?
PoistaEn usko plagiointiin. Hyviä ideoita riittää maailmassa useillakin ihmisillä. Etenkin mainosalalla, jossa työskentelee koulutettuja ammattilaisia.
VastaaPoistaIkävää tietenkin, että koet ideaasi loukatun.
Kiitos kaikille tapausta kommentoineille. Asia on nyt sovittu Fazerin kanssa, ja omalta osaltani käsitelty loppuun. Fazer suhtautui tapaukseen kaikinpuolin esimerkilliseti, vakavasti ja pahoittelevasti.
VastaaPoista